Kaper Nooijen Advocaten

“Een nieuwe visie op advocatuur”

Kaper Nooijen Advocaten, een jong, dynamisch advocatenkantoor gespecialiseerd in het arbeidsrecht, werd in 2011 opgericht door arbeidsrechtadvocaten Simone Kaper en Susan Nooijen. Gevestigd op het bruisende Strijp-S, Eindhoven, is Kaper Nooijen Advocaten hét voorbeeld van een generatie innoverende advocaten met een vernieuwende visie op het vak: “wij bedrijven advocatuur 2.0.”

“Ruim twee jaar geleden zijn wij met dit kantoor gestart,” vertelt mr. Simone Kaper. “Daarna kwamen Annelyn Aldenkamp en Anneke van Steensel, onze juridisch medewerkers, erbij. Onze cliënten zijn zowel mkb-ers als werknemers uit het hogere segment. Wij staan voor kwaliteit en betrouwbaarheid.”

“Als ik na een klantbespreking in de auto zit, heb ik het hele gesprek in mijn hoofd zitten, of de brieven die ik daarna wil maken, of het processtuk dat ik wil voorbereiden. Dat kan meteen worden vastgelegd.”

Simone Kaper
Arbeidsrechtadvocaat

Kosten beheersbaar houden
“Mijn compagnon Susan Nooijen en ik zijn letterlijk op een zeepkist begonnen met een laptop op schoot én het vaste voornemen de kosten beheersbaar te houden. Aanvankelijk typten wij nog zelf alle documenten uit, maar naarmate het drukker werd, was dat steeds minder haalbaar.

Wij kwamen al snel in contact met een handige secretariaatsservice, die in tijden van drukte onze dictaten op afstand voor ons uitwerkt.”

Simone Kaper maakt al langer gebruik van dicteerapparatuur. “Bij mijn eerste werkgever werkten twee advocaten en twee secretaresses. Er werden doorlopend stukken uitgetypt. Ik dicteerde op bandjes, digitale systemen kenden we niet. Dat ging prima, maar de bandjes gingen wel eens stuk. En als je een lang dictaat had ingesproken, zat er wel eens een kras op de tape. Dan kon je helemaal opnieuw beginnen.”

 

Voordelen van digitaal dicteren en uitwerken op afstand
“Bij mijn tweede werkgever heb ik kennis gemaakt met het digitale dicteersysteem en het feit dat je dictaten kunt corrigeren, overschrijven en tussenvoegen. Deze manier van werken heb ik me daar eigen gemaakt. Er werkte één vaste secretaresse voor ongeveer twee advocaten. Als wij dicteerden konden we in het SpeechExec programma meteen zien of het dictaat uitgewerkt was.

Wanneer ik aan forse stukken werk, zoals een dagvaarding, processtuk of pleitnota ligt mijn bureau vol met het dossier, boeken, uitspraken en tijdschriften. Dan kan ik handig met de Pocket Memo in de hand door de brieven en diverse stukken bladeren terwijl ik inspreek.

Met behulp van de SpeechExec software kunnen wij dictaten uploaden en vervolgens de volledig uitgetypte documenten automatisch downloaden. Voor korte notities maken we overigens geen gebruik van de secretariaatsservice.”

 

Susan Nooijen, arbeidsrechtadvocaat

 

4x sneller werken
“Susan en ik werken regelmatig onder tijdsdruk: als ik vandaag een opdracht krijg waarbij de volgende dag een dagvaarding uit moet, dan heb ik soms maar één of twee uur de tijd om deze te dicteren en uit te werken. Met behulp van onze secretariaatsservice kan dat sneller, en het ziet er meteen goed uit.

Tijd hebben we nu juist niet veel omdat we veel op zitting staan, in besprekingen zitten of telefoongesprekken voeren. Als ik al typend en onderzoekend een uur aan dictaat zelf zou moeten uitwerken, doe ik er ongeveer vier uur over, of zelfs langer. Maar als ik eenmaal een eerste uitwerking heb ontvangen, heb ik een kapstok waaraan ik het geheel aan ophangen. Later kan ik zelf nog stukken en alinea’s toevoegen.

Als ik na een klantbespreking in de auto zit, heb ik het hele gesprek in mijn hoofd zitten, of de brieven die ik daarna wil maken, of het processtuk dat ik wil voorbereiden. Dat kan meteen worden vastgelegd. Als ik complementaire stukken heb ontvangen en opmerkingen moet toevoegen, dan heb ik alvast de rode draad.

Ons vak is zeer informatiegevoelig, daarom werken we liever niet met templates en ‘copy-paste’ werk. De kans op een vergissing is te groot. Liever dicteer ik een dagvaarding van de eerste tot de laatste letter. Dan heb ik elke stap die de procedure vraagt in formele zin gezet en overal over nagedacht: welke rechtbank is bevoegd, wie komt er voor de wederpartij enzovoorts. Als ik dit zelf zou moeten uittypen, zou ik de helft van mijn cliënten ‘nee’ moeten verkopen!”

Secretariaatsservice: snel en betrouwbaar
“Dankzij onze secretariaatsservice hoeven wij geen eigen secretaresse in dienst te hebben. Vroeger deed een secretaresse op een advocatenkantoor alles. Zij kende de cliënten, typte zaken uit, beheerde e-mails en de agenda. Als advocaat hoefde je je alleen met het vak bezig te houden. Inmiddels is veel gedigitaliseerd en als advocaat kunnen we alles vrij eenvoudig inzien. Mijn agenda kan ik ook eenvoudig op mijn eigen computer beheren.

Wij hebben geen 40 uur werk per week voor onze secretariaatsservice, soms zelfs maar tien uur. Hierdoor houden we onze kosten beheersbaar. Je moet wel een service hebben waarop je kunt vertrouwen, maar een verzoek om een stuk dezelfde dag nog uit te werken, is nooit een probleem!

We maakten al gauw de keuze voor dicteerapparatuur van marktleider Philips. We wilden iets echt goeds, en de service van Ateq is voor ons ook een belangrijk aspect.

Mede dankzij deze manier van werken houden we overheadkosten zo laag mogelijk. Daardoor kunnen we werken tegen ‘fixed fees’ en redelijke tarieven. Om een goede advocaat te zijn hoef je namelijk niet in een dure auto te rijden. Wij zijn down-to-earth; we zitten niet in ivoren torens. We hebben een nieuwe visie op hoe het moet en bedrijven ‘advocatuur 2.0.’”